Ser noia en temps de Facebook

Main Article Content

Iolanda Tortajada
Núria Araüna
Les xarxes socials han esdevingut un espai privilegiat per a les interaccions dels i les adolescents. Mitjançant la creació i la gestió d’espais d’intercanvi i intimitat, i en connexió amb els contextos offline, els nois i les noies construeixen les seves identitats de gènere. A través d’una recerca realitzada al llarg de quatre anys ens hem apropat a les pràctiques adolescents a les xarxes socials per explorar aquests processos identitaris. Emprant tècniques quantitatives i qualitatives, hem analitzat el contingut de 400 entrades de Fotolog, 18 àlbums complerts i hem recollit les veus de 32 adolescents (nois i noies) per a mostrar quines són les autopresentacions que fan les noies i com són interpretades i valorades per elles mateixes i pel seu grup d’iguals. Els resultats apunten a la importància del gènere com a eix vertebrador d'aquestes autopresentacions, que són interpretades i, fins i tot, acceptades o rebutjades atenent a codis basats en el gènere. Les noies, quan es mostren a elles mateixes en aquestes xarxes, acostumen a aparèixer soles i utilitzen el seu cos com a actiu. És possible identificar un seguit de patrons de representació que són fruit de l’adopció de models provinents d’altres mitjans i de l’apropiació creativa. Ara bé, com més presència i visibilitat assoleixen les noies en aquests espais, més hi arrisquen la seva pròpia reputació, sobretot perquè aquestes autopresentacions tendeixen a mostrar una forta erotització del propi cos. Quan això succeeix, les noies reben força més crítiques de caràcter sexual que no pas els nois.
Paraules clau
Adolescents, autorepresentació, xarxes socials, gènere, etiquetatge

Article Details

Com citar
Tortajada, Iolanda; and Araüna, Núria. “Ser noia en temps de Facebook”. Anàlisi: quaderns de comunicació i cultura, no. 50, pp. 117-29, https://raco.cat/index.php/Analisi/article/view/304873.
Biografies de l'autor/a

Iolanda Tortajada, Universitat Rovira i Virgili

Departament d'Estudis de Comunicació

Professora titular i actual directora del departament d'Estudis de Comunicació

Núria Araüna, Universitat Rovira i Virgili

Personal investigador d'accés al SECTI