Les distàncies a la realitat. Llunyania i proximitat en els «Quaderni» d’Igort

Main Article Content

Marcello Serra
Rayco González

En els darrers anys, en concordança amb la inflació documental que caracteritza la nostra societat, hem pogut observar una gran fortuna dels gèneres narratius de no-ficció, que s’han estès fins a territoris històricament poc receptius a la representació de la realitat. El còmic n’és un i els seus autors, en tractar el gènere documental, sovint es veuen obligats a buscar solucions originals a vells problemes.

Aquest article se centra en dos treballs de l’italià Igort, Quaderni ucraini i Quaderni russi, que descriuen les atrocitats de l’Holodomor i la guerra russo-txetxena. L’anàlisi d’aquestes obres comporta una reflexió sobre el problema de la distància (propera, no propera, llunyana, no llunyana) respecte de les seves fonts i de la realitat mateixa, qüestió central en qualsevol relat històric, periodístic o documentalista. A partir de la semiòtica estructural i de la historiografia del present, l’article explica la complexa estratègia d’apropament i allunyament que Igort du a terme amb l’objectiu de representar una determinada realitat. Alhora, es raona sobre algunes problemàtiques teòriques relatives al tractament dels testimonis i els documents, dins de les disciplines que pretenen narrar una realitat històrica o cultural. 

Paraules clau
semiòtica, distància, còmic, document, testimoni, Igort

Article Details

Com citar
Serra, Marcello; and González, Rayco. “Les distàncies a la realitat. Llunyania i proximitat en els «Quaderni» d’Igort”. Anàlisi: quaderns de comunicació i cultura, no. 58, pp. 77-87, https://raco.cat/index.php/Analisi/article/view/338070.