Producció del missatge visual a través del packaging: un model conceptual per a l'anàlisi del codi
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Més enllà de la seva primigènia funció, els envasos han instituït una potent dimensió comunicativa. La rellevància del packaging rau en el fet que la identitat visual de l'envàs ha esdevingut indefectiblement una part indissociable del producte; des d'aquesta perspectiva, els envasos també són objecte de consum. La pròpia evolució del punt de venda els ha transformat en uns autèntics artefactes publicitaris de gran importància estratègica per a les marques.
En particular, els productes d'alta freqüència de compra –altrament anomenats fast-moving consumer goods– han desenvolupat la capacitat de transmetre la identitat tipològica del producte i els valors de la marca en un moment decisiu: l'acte de compra. Aquest fenomen és significatiu a fi d'abordar una reflexió a l'entorn de la representació iconogràfica dels productes.
El model conceptual que aquí es presenta analitza la formulació del missatge visual a través del packaging. El seu principal propòsit és plantejar un enfoc teòric en relació a l'estudi del codi visual per tal de potenciar l'eficiència comunicativa dels envasos.
Article Details
Drets d'autor
Els continguts publicats a Anàlisi estan subjectes a una llicència de Reconeixement 3.0 Espanya de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es/deed.ca. Així doncs, es permet la còpia, distribució, comunicació pública, obres derivades i usos comercials dels continguts de la revista sempre que se'n citi la font (Anàlisi) i l'autor de l'article. Els responsables d'Anàlisiagraeixen, però no exigeixen, que se'ls comuniquin els usos que es puguin fer dels continguts de la revista a partir d'aquesta llicència.És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a drets d'autor.
Per a usos i llicències no previstos en aquestes normes de publicació és necessari contactar directament amb els directors de la revista a l'adreça: revista.analisi@uab.cat
Si no s'indica el contrari, s'entenen acceptades la política de confidencialitat i l'avís legal de la revista en el moment de completar el lliurament d'un article i en el moment d'executar el formulari de registre.
L'autor declara que és l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Jordi Colet Ruz, Departament de Publicitat, Relacions Públiques i Comunicació Audiovisual Facultat de Ciències de la Comunicació Universitat Autònoma de Barcelona
Doctor en Ciències de la Comunicació (Publicitat) per la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). Ha cursat estudis tècnics d'arts gràfiques a l'Escola Gràfica Salesiana de Barcelona. Professor titular de Formació Professional. Dedicat a la docència en l'àmbit del disseny i la producció gràfica des de l'any 1984 (Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya). Professor associat al Departament de Publicitat, Relacions Públiques i Comunicació Audiovisual de la Universitat Autònoma de Barcelona. Col·labora en el Màster de Comunicació Gràfica (COMGRA) organitzat per la mateixa universitat. Les seves investigacions es fonamenten en la funció publicitària dels envasos; en particular, la influència del codi visual en la identificació tipològica dels fast-moving consumer goods. Ha publicat diversos articles en revistes científiques i tècniques a l'entorn de la identitat visual dels envasos des de la perspectiva del missatge gràfic publicitari.