EXCLUSIÓ / INCLUSIÓ: l'origen i la persistència del despotisme per altres mitjans

Main Article Content

Carlos Skliar

En aquest article, l'autor fa una profunda i personal revisió sobre el concepte de normalitat, des de la
seva creació fins avui i sobre com influeix en les idees i pràctiques d'exclusió o inclusió. Segons Scliar, el
concepte de normalitat sorgeix d'un saber sec, especialitzat, distant, racional, altiu i superb que
considera fora del món. A aquest saber fora del món, oposa un altre saber més incòmode, inestable,
fragmentari, contingent i provisori que implica una certa condició de perplexitat i ignorància, un saber
que no estableix límits ni accepta etiquetes.
Al llarg de l'article exposa les conseqüències que aquesta concepció de normalitat té, com ara el fet de
considerar desviació o patologia, tot allò que no queda reflectit en aquest idea construïda i intangible.
Proposa rescatar la singularitat i la paciència per deconstruir aquest saber hegemònic de ficció sobre el
cos normal, el llenguatge normal, el comportament normal o l'aprenentatge normal.

Paraules clau
educació inclusiva, societat, psicopedagogia, discapacitat

Article Details

Com citar
Skliar, Carlos. “EXCLUSIÓ / INCLUSIÓ: l’origen i la persistència del despotisme per altres mitjans”. Àmbits de Psicopedagogia i Orientació, no. 42, pp. 11-20, https://raco.cat/index.php/AmbitsAAF/article/view/368220.