Escrituras alternativas y prácticas lectoras en la era digital

Main Article Content

Eloísa Alcocer Vázquez

Des dels estudis antropològics s’ha observat com les pràctiques d’escriptura i lectura de l’era digital estan generant altres formes de llegir i d’escriure que van des de l’apropiació dels textos a la reescriptura d’una part de l’obra i la conformació de comunitats. L’escriptura i la lectura han deixat de ser actes individuals o solitaris per a reafirmar el seu caràcter col·lectiu. Aquests comportaments estan acompanyats del posicionament d’estètiques literàries alternatives que qüestionen els límits dels drets de l’autor i defensen l’ús del llenguatge com a part d’una comunitat. Això anterior s’esbossa a través de l’anàlisi de la proposta literària de l’escriptora mexicana Cristina Rivera Garza, amb l’objectiu d’observar com aquestes pràctiques culturals s’inscriuen dins d’una pedagogia decolonial, segons Mignolo i Walsh, ja que obren el camí a altres formes de conèixer que repten les valoracions estètiques universals i les estructures de mercat hegemòniques.


Paraules clau
pedagogia decolonial, comportaments lectors, escriptura transmedial, escriptures alternatives, estètica de la desapropiació

Article Details

Com citar
Alcocer Vázquez, Eloísa. “Escrituras alternativas y prácticas lectoras en la era digital”. 452ºF: revista de teoría de la literatura y literatura comparada, no. 21, https://raco.cat/index.php/452F/article/view/360122.