
El debat alemany sobre 
els mitjans públics 
JOAN ESTELLER 

L a política dels mitjans de comunicació és política de 
poder, tant en la no fa molt unificada República Federal 
d'Alemanya com en l'antiga Guinea Ecuatorial 

Espanyola. Una qüestió, és clar, lligada íntimament a les 
llibertats de premsa i expressió i a intents -de tota mena, 
sobretot privats- per acaparar el major nombre de clients 
possible. 

Els treballadors dels mitjans de comunicació, en aquest cas 
els periodistes, estan cada cop més mediatitzats per Ja forta 
pressió a què estan sotmesos, sobretot en els mitjans privats, 
també en els públics, en la «guerra» per aconseguir més oïdors i 
més vidents, sobretot. 

El periodisme «ben fet» no es porta en aquests temps de 
notícia ràpida, el més espectacular possible, apolítitzada, sense 
qüestionar l'establert. 

A Ja República Federal d'Alemanya - no Alemanya a seques, 
la primera denominació, a més és el seu nom veritable, em 
sembla més democràtic, menys amenaçador, i més ara que se 27 
celebra el 50 aniversari de l'alliberament del nacionalsocialisme-
el seu sistema federal continua jugant un paper molt important 
en els seus mitjans de comunicació. No tant en els diaris. 
Existeix una premsa abundant, amb diversos diaris a nivell 
federal i molts a nivell regional, fins i tot local. 

ANNALS DEL PERIODISME CATALÀ 



28 

No tant, repeteixo, en els diaris sinó en els sectors 
audiovisuals, la ràdio i Ja televisió, on els mitjans de 
comunicació públics són més públics, i perdonin la 
redundància. Són més de tots i per a tots que a l'Estat de les 
Autonomies per posar un exemple, per fer una petita 
comparació. 

Dic que ho són perquè, recordem-ho, aquests neixen 
juntament amb la creació de la República Federal d'Alemanya i 
el control es fa a través d'un «Consell Radiofònic», 
«Runfunkrat», format per les institucions públiques més 
importants, no totes, des dels partits polítics als sindicats, des 
de les comunitats jueva o cristiana a les universitats. Dic que 
«no tots» els grups socials estan representats perquè encara que 
ja ho comencen a estar, haurien d'estar en aquests consells 
juntament amb altres «grups», els estrangers, els «no 
alemanys», que comencen a ser nombrosos a la República 
Federal, més de set milions i amb emissions pròpies. 

No perquè canviï el partit del govern d'un estat federal, on té 
la seva seu la ràdio o la televisió pública, ha de canviar també 
el gerent de l'emissora. Normalment, encara que aquests ens 
públics d'opinió també reflecteixin a les seves estructures de 
direcció les estructures polítiques de poder corresponents, 
continua havent-hi un consens per ocupar els llocs importants. 
Per ocupar-los amb professionals. 

De totes maneres i des de les estructures conservadores del 
poder polític a Bonn, de tant en tant, últimament amb més 
freqüència, s'està intentant fer desaparèixer la primera cadena 
de la televisió pública alemanya, l'ARO -més crítica-, per 
afavorir la segona cadena de la televisió pública, la ZDF -més 
conservadora- , i per afavorir, sobretot, les televisions privades. 

La privada més important, Ja RTL, pertany, com el Círculo 

ANNALS DEL PERIODISME CATALÀ 



de Lectores, al grup Bertelsmann, que s'ha convertit en el segon 
consorci de mitjans de comunicació més important del món. 

També se'n beneficia de tot això el consorci de Baviera de la 
família de Leo Kirch, un amic personal del canceller federal, 
Helmut Kohl. Una família amb distribuïdores de pel·lícules, 
accionista d'empreses de diaris -corn l'editorial Springer- i 
propietària de SAT 1, una de les quatre empreses alemanyes 
més importants de televisió, juntament amb les públiques ARD 
i ZDF, i la privada RTL. 

Per això em referiré, en parlar dels mitjans de comunicació a 
la República Federal, quasi exclusivament a la televisió, sens 
dubte la primera «ballerina» dels seus mitjans -qui té la 
televisió té el poder- i em concentraré, sobretot, en l'ARD i en 
els desitjos de diversos polítics, encapçalats pel canceller 
alemany, de fer-la desaparèixer, per així silenciar una veu crítica 
en el camp polític, cultural, social, etcètera, de la societat 
alemanya. El sorprenent és que sols un 10 % de la població es 
pronuncia a favor de suprimir l'ARD, amb un 80 % que s'hi 
pronuncia en contra. 

I per situar-nos des d'un principi, els he de confessar que sóc 
un enamorat dels «mitjans públics de comunicació», no perquè 
hi treballi, sinó perquè malgrat totes les pressions polítiques, 
cada cop més fortes, els considero senzill ament més 
democràtics que els privats, almenys en aquest país fred, on 
visc des de fa tants anys. 

Diuen les Lleis Fonamentals, la Constitució alemanya, que per 29 
garantir la llibertat dels mitjans públics de comunicació s'ha 
d'evitar que siguin controlats per l'estat o per altres grups socials. 
A l'inrevés, el que s'ha d'assegurar és que hi estiguin 
representades i s'hi puguin articular totes les organitzacions 
polítiques importants i els corrents de pensament social i religiós 

ANNALS DEL PERIODISME CATALÀ 



30 

que estiguin dins de la llei, és clar. A més, les competències 
sobre els mitjans públics de comunicació són una qüestió dels 
estats federats i no de l'estat federal. Per això els atacs ----des del 
poder central i des de Bonn- són, de moment, en va. 

Sols l'anomenat grup de treball ARD, de les emissores 
públiques de la primera cadena de la ràdio i la televisió 
alemanya, té una plantilla de més de 23.000 treballadors i 
moltíssimes persones més no contractades, els anomenats 
«treballadors lliures». Tots ells són els creadors de cinquanta 
programes de ràdio, vuit programes regionals de televisió i un 
programa de televisió, «el primer», per a tota la República 
Federal, les 24 hores del dia. 

Sols en concepte de salaris, l'ARD va desemborsar l'any I 993 
al voltant de dos mil milions de marcs. En el capítol d'ingressos, 
totes les famílies que tinguin una ràdio o una televisió han 
d'abonar la corresponent quota mensual, això representa un 
volum d'uns set mil milions de marcs a l'any. Però en els darrers 
anys han baixat els ingressos per publicitat, a causa de la gran 
competència de les ràdios i televisions privades: de 935 milions 
de marcs l'any 1989 a445 milions l'any 1993. 

Comparant aquestes xifres amb les televisions privades, 
l'any 1993 la cadena RTL va guanyar en publicitat 1.800 
milions de marcs i la SAT 1.200 milions de marcs. 

Tot això ha dut a estalviar als responsables de les televisions 
i ràdios públiques per reduir les despeses; i quan s'estalvia els 
primers que reben són els treballadors, també a la República 
Federal d'Alemanya. 

Fins l'any 1996 es vol reduir la plantilla en unes mil 
persones, reduir les despeses en uns tres mil milions de marcs i 
augmentar la quota mensual que paguen les famílies per la seva 
ràdio i televisió, qui les tingui, de 23 a 30 marcs. 

ANNALS DEL PERIODISME CATALÀ 



Aquesta crisi financera i altres -acompanyada amb la 
competència cada cop més gran amb les cadenes privades, 
l'avanç desenfrenat de les noves tecnologies, la baixada de la 
qualitat dels programes per així aconseguir més audiència o 
espectadors (quan la missió dels mitjans és una altra: donar 
cobertura a les minories de tot tipus, etcètera)- les han 
aprofitat, quasi en exclusiva, els polítics demòcrata-cristians i 
cristià-socials per intentar suprimir tot el crític en les ràdios i 
televisions públiques. 

En una reunió del s sis presidents dels estats federals 
governats pels demòcrata-cristians -CDU- i cri stià-socials 
- CSU- , els presidents de Sajònia i Baviera, Kurt Biedenkopf 
i Edmund Stoiber respectivament, van presentar un document 
sobre un~ «reforma estructural de l'ARD», on es deia que 
s'havia de reduir el nombre d'emissores públiques de ràdio, 
tantes com estats federals, i que s'havia de suprimir la primera 
cadena pública de televisió. Sols quedarien les televisions 
regionals, més fàcils de controlar, i la segona cadena pública de 
televisió, ZDF, sens dubte més conservadora, més amiga de 
l'actual govern de Bonn. 

Més tard, i en una acció concertada, fou el mateix canceller 
federal, Helmut Kohl, qui qüestionà també la primera cadena 
pública de televisió, fins i tot la televisió regional de l'estat 
federat de Renània del Nord Wesfàlia, WDR, amb seu a 
Colònia, l'emissora més important i crítica de l'Alemanya 
unificada. 

Com a excusa, el canceller va presentar una sàtira emesa dies 
abans per la WDR a l' espai crític «Monitor», on en una 
suposada conversa telefònica entre Helmut Kohl i el president 
rus, Boris Eltsin, el canceller li comentava al president: «Penso 
algunes vegades que no donen bona impressió tants mqrts a 

ANNALS DEL PERIODISME CATALÀ 

31 



32 

Grosny. Estimat amic, no se t'acudeix res al respecte? Han 
d'haver-hi tants cadàvers per tot arreu?». 

Amb aquesta sàtira, l'humorista Thomas Freitag criticava la 
política oficial alemanya de silenci davant la matança russa a 
Txetxènia; i aquest fou el motiu de protesta del canceller: 
«manca de qualitat periodística», adreçada a l'intendent de la 
WDR i al president de torn de I'ARD. La presidència és rotativa 
i canvia cada dos anys. 

I - quina casualitat!- aquesta i altres frases de Helmut 
Kohl es podien llegir també textualment al document presentat 
pels presidents democristians sobre la «reforma estructural de 
l'ARD». 

Atacs, contraatacs , propostes, proclames, defenses dels 
mitjans públics de comunicació que han provat sobradament la 
seva eficàcia i legitimació democràtiques, van servir per 
convocar un debat a la Cambra Baixa, on no només els partits 
de l'oposició (socialdemòcrates, verds i el partit del socialisme 
democràtic) van rebutjar les propostes democristianes de 
suprimir la primera cadena de la televisió pública alemanya 
sinó que també·'ho van fer els socis de coalició, els liberals. 
L'oposició va acusar els cristià-demòcrates i cristià-socials de 
voler «berlusconitzar» els mitjans de comunicació, dient que a 
la República Federal no hi cabia una situació com la d'Itàlia. 

De moment hi ha calma als mitjans de comunicació 
alemanys, però la propera tempesta està programada; els 
interessos econòmics i polítics són massa importants perquè es 
resignin els detractors del «públic». 

De totes formes, no serà fàcil tapar la boca al grup de treball 
ARD, ja que, com està escrit a la Constitució alemanya, no és 
l'Estat Federal sinó els Estats Federats els qui tenen la darrera 
paraula sobre les emissores públiques de ràdio i televisió, i de 

ANNALS DEL PERIODISME CATALÀ 



moment aquests estats federats tenen una maJona 
socialdemòcrata. 

A més, i a banda que la majoria de la població s'ha 
pronunciat a favor del manteniment de l'ARD, la qualitat, la 
diversitat i els continguts dels programes -també per a les 
minories dins de la població , també per a les minories 
estrangeres- haurien de ser un argument més per a la 
permanència dels mitjans públics. 

Un altre exemple a favor. Comparem els continguts de la 
primera cadena de televisió «de dret públic» i la privada SAT 1. 
Mentre que a la primera les emissions de notícies i 
informacions ocupen el 41 % de la programació, a la cadena 
privada només significa el 19 %. Però mentre que a la televisió 
pública la publicitat significa el 2 % dels programes, a la 
privada SAT 1 és el 18 %. Podríem acabar aquesta curta anàlisi 
per on hem començat: aquests atacs periòdics acompanyats 
d'un «nou model» als mitjans públics de televisió, sobretot a la 
televisió pública, formen part de l'estratègia per aconseguir 
controlar aquests mitjans. I és clar, la pregunta que es formulen 
les persones que analitzen aquests mitjans però també moltes 
persones que hi treballen és: quina quantitat de periodisme 
independent necessita aquest país, la República Federal? 

Totes les anomenades democràcies modernes sols poden 
existir en la mesura que els seus ciutadans puguin discutir, 
sense cap mena d'obstacle, qüestions del passat, del present i del 
futur. Puguin discutir, criticar, proposar; i per tal que aquests 3 3 
continguts els conegui la resta ningú ho pot garantir millor que 
els mitjans públics de comunicació, mitjans independents de 
partits, governs i d'altres grups socials. Malauradament, la 
política i els polítics, a la República Federal, són cada cop més 
reacis davant la crítica i independència dels mitjans. Entre 

ANNALS DEL PERIODISME CATALÀ 



34 

poder i diversitat d'opinió, normalment sempre es tria el primer. 
I enmig d'aquest conflicte que s'aguditza, els treballadors, els 
periodistes, no ho tenen pas fàcil, encara que a les Lleis 
Fonamentals, la Constitució, es pugui llegir que «la censura no 
existeix». Aquest és el repte per a aquestes persones, ja que la 
pressió, en molts sentits, és cada vegada més gran. Perquè com 
dèiem al començament, la política dels mitjans de comunicació 
és política de poder; i al poder se l'ha de posar en dubte tots els 
dies, en tots els programes. 

ANNALS DEL PERIODISME CATALÀ 


