NEW SILK: estudi dels punts de contacte entre la ciència de materials, la biologia sintètica, el disseny i l'art

Main Article Content

Kirsi Niinimäki
Camilla Groth
Pirjo Kääriäinen

Aquest article presenta un estudi en què es desenvolupen nous materials per mitjà d'un procés de construcció de coneixement experimental i d'intercanvi de coneixement entre diferents disciplines. El projecte d'investigació New Silk (2017-2020) és la plataforma sobre la qual es desenvolupa la investigació. New Silk es proposa crear nous tipus de materials sedosos en l'àmbit de la biologia sintètica. En aquest article tractem els punts de contacte experimentals inicials entre la ciència de materials, la biologia sintètica, el disseny i l'art que hem trobat durant el primer any del projecte. En primer lloc, l'estudi mostra que crear experiències compartides amb materials en l'àmbit d'un taller permet establir unes bases per comprendre la capacitat d'acció (agency) percebuda de la matèria i obrir un debat sobre l'activitat dels materials i l'ètica de la investigació. En segon lloc, la nostra investigació va determinar que totes aquestes disciplines (la ciència de materials, la biologia sintètica, el disseny i l'art) fan investigació en materials per mitjà de mètodes experimentals, encara que l'objectiu de cadascuna sigui diferent.

Paraules clau:

interdisciplinarietat, investigació en disseny, nou materialisme, biologia sintètica, coneixement experimental, disseny de materials

Article Details

Com citar
Niinimäki, Kirsi et al. “NEW SILK: estudi dels punts de contacte entre la ciència de materials, la biologia sintètica, el disseny i l’art”. Temes de Disseny, no. 34, pp. 34-43, doi:10.46467/TdD34.2018.34-43.
Biografies de l'autor/a

Kirsi Niinimäki, Aalto University, School of Arts, Design and Architecture

Professora associada de Disseny, especialment de recerca en moda. Se centra a investigar l'aspecte holístic dels sectors de teixits i moda sostenible i les connexions que hi ha entre disseny, fabricació, models de negoci i consum. Actualment està desenvolupant nous coneixements que permetran elaborar estratègies de disseny en l'economia circular i el pensament sistèmic. Dirigeix el grup de recerca en Moda/Teixits a la Universitat Aalto i és directora del màster de Moda, Confecció i Disseny de Teixits i de l'especialització en Moda. Kirsi Niinimäki coneix a fons el sector tèxtil, on ha acumulat una llarga experiència com a dissenyadora de teixits contractada i com a emprenedora en l'estudi de disseny TRIARTE. Té una dilatada experiència internacional com a dissenyadora, emprenedora, professora i investigadora.

Camilla Groth, Aalto University, School of Arts, Design and Architecture

Dissenyadora, investigadora i professora amb formació clàssica de ceràmica. Ha exposat a Tòquio, Londres, París, Nova York i Hèlsinki i han sol·licitat la seva participació en la comissió artística estatal de Finlàndia. Actualment està elaborant el seu treball postdoctoral i els camps de recerca que més li interessen són les experiències hàptiques i la cognició encarnada en el disseny i l'artesania, especialment la materialitat i la participació dels materials. Com a membre del grup de recerca sobre Moda/Teixits Futurs durà a terme un estudi sobre sensoestètica centrat en els teixits com a part del projecte de recerca Rythms in Infant Brain: Wearables for Computational Diagnostics and Mobile Monitoring of Treatment (RIB).

Pirjo Kääriäinen, Aalto University, School of Arts, Design and Architecture

Professora de pràctiques d'innovació tèxtil guiada pel disseny. És una professional finlandesa del sector tèxtil que actualment col·labora amb la Universitat Aalto en un projecte que combina disseny i ciència. Del 2008 al 2014 Pirjo Kääriäinen va treballar com a professora de Disseny i Art Tèxtil i com a directora dels graus tèxtil i de moda. Kääriäinen ha participat en la creació a Finlàndia d'estudis superiors en l'àmbit de teixits i de disseny que exploren nous territoris en la recerca sobre materials, electrònica wearable i nous mètodes de producció. Abans de fer carrera en el món acadèmic, Kääriäinen havia treballat durant divuit anys a la indústria tèxtil escandinava com a emprenedora i assessora.

Referències

Ashby, Michael, and Kara Johnson. 2002. Materials and Design: The Art and Science of Material Selection in Product Design. Oxford: Elsevier.

Bennett, Jane. 2010. Vibrant Matter: A Political Ecology of Things. Durham: Duke University.

Bolt, Barbara. 2007. “Material Thinking and The Agency of Matter”. Studies in Material Thinking, no. 1 (1): 1-4.

Coole, Diane, and Samantha Frost, eds. 2010 New Materialisms: Ontology, Agency and Politics. Durham: Duke University Press.

Fredriksen, Biljana Culibrk. 2016. “Learning to Learn: What Can Be Learned From First-hand Experience With Materials?” In Proceedings of DRS 2016, Design Research Society 50th Anniversary Conference. Brighton, UK, 27–30 June 2016. London: Design Research Society.

Gibson, James Jerome. 1983. The Senses Considered as Perceptual Systems. Connecticut: Greenwood press. (Original work published in 1966).

Gibson, James Jerome. 1986. The Ecological Approach to Visual Perception. New York: Psychology Press.

Grix, Jonathan. 2010. The Foundations of Research. Hampshire: Palgrave Macmillan.

Groth, Camilla and Maarit Mäkelä. 2016. “The Knowing Body in Material Exploration.”

Studies in Material Thinking, no. 14, article 02.

Groth, Camilla. 2016. “Design- and Craft Thinking Analysed as Embodied Cognition”. FORMakademisk, 9 (1), article 4: 1-21.

Harrison, Paul. 2000. “Making Sense: Embodiment and the Sensibilities of the Everyday”. Environment and Planning D: Society and Space, no. 18: 497 - 517.

Hennessy, Sara and Patricia Murphy. 1999. “The Potential for Collaborative Problem Solving in Design and Technology.” International Journal of Technology and Design Education 9, no. 1: 1-36.

Härkäsalmi, Tiina, Jani Lehmonen, Jukka Itälä, Carlos Peralta, Sanna Siljander and Jukka A. Ketoja. 2017. “Design-driven Integrated Development of Technical and Perceptual Qualities in Foam-formed Cellulose Fibre Materials”. Cellulose, no. 24 (11): 5053-5068.

Johnson, Mark. 2007. The Meaning of The Body. Chicago: Chicago University Press.

Karana, Elvin, Owain Pedgley, and Valentina Rognoli. 2015. “On Materials Experience”. Design Issues, 31 (3): 16-27.

Karana, Elvin. 2009. “Meanings of Materials”. PhD Thesis. Design Engineering, Delft Technical University, Netherlands.

Karana, Elvin, Elisa Giaccardi, Nithikul Nimkulrat, Kristina Niedderer, and Serena Camere. 2017. Experiential Knowledge (EKSIG) Conference Proceedings, 19-20 June 2017, Delft University of Technology Het Nieuwe Instituut, Rotterdam, The Netherlands. Delft: TU Delft Open.

Koskinen, Ilpo, John Zimmerman, Thomas Binder, Johan Redström, and Stephan Wensveen. 2011. Design Research Through Practice: From the Lab, Field and Showroom. Waltham: Morgan Kaufmann.

Lee, Hyunjung and Stephen K. Markha. 2013. “We-ness, Knowledge Sharing and Performance in New Product Development Teams”. In The PDMA Handbook of New Product Development, edited by K.B. Kahn, 181-194. New Jersey: Wiley & Sons.

Malafouris, Lambros. 2008. “At the Potter’s Wheel: An Argument for Material Agency”. In Material Agency: Towards a Non-Anthropocentric Approach, edited by C. Knappett and L. Malafouris, 19-36. New York: Springer.

Mäkelä, Maarit. 2007. “Knowing Through Making: The Role of the Artefact in Practice-led Research”. Knowledge, Technology & Policy. 20 (3):157-163.

Niedderer, Kristina. 2012. “Exploring Elasticity as a Medium for Emotional Expression in Silver Design”. In Proceedings of the International DRS Conference 2012. Bangkok, Thailand, 4-7 July, edited by David Durling, Praima Israsena, Tiiu Poldma, and Anna Valtonen, 1328-1347.

Niedderer, Kristina. 2013. “Explorative Materiality and Knowledge: The Role of Creative Exploration and Artefacts in Design Research”. FORMakademisk, 6 (2), article 1: 1 – 20.

Niedderer, Kristina and Seymour Roworth-Stokes. 2007. “The Role and Use of Creative Practice in Research and its Contribution to Knowledge. In Conference Proceeding of the IASDR 07 Conference, Hong Kong, November 12-15, 2007.

Niinimäki, Kirsi, Marjaana Tanttu, and Cindy Kohtala. 2017. “Outside the “Comfort Zone”; Designing Unknown in a Multidisciplinary Setting”. Design Journal 20, supplement 1:S4434-S4443.

Nimkulrat, Nithikul. 2009. “Paperness: Expressive Material in Textile Art From an Artist’s Viewpoint”. Doctoral Thesis, University of Art and Design Helsinki.

Nimkulrat, Nithikul. 2012. “Hands-on Intellect: Integrating Craft Practice into Design Research”. International Journal of Design, no. 6 (3): 1-14.

Norman, Donald. 1996. Things That Makes Us Smart: Defending Human Attributes in the Age of the Machine. Reading: Addison-Wesley Publishing.

O’Connor, Kaori. 2005. “The Other Half: The Material Culture of New Fibres”. In Clothing as material culture, edited by Susanne Küchler and Daniel Miller, 41-59. Oxford: Berg.

Ojala, Milla. 2013. “Constructing knowledge through perceptual processes in making craft-art”. Techne A Series 20 (3): 62-75.

Redström, Johan. 2017. Making design theory. Cambridge: The MIT Press.

Shifferstein, Hendrik, N. J., and Lisa Wastiels. 2014. “Sensing Materials: Exploring the Building Blocks for Experiential Design”. In Materials Experience: Fundamentals of Materials and Design, edited by Elvin Karana, Owain Pedgley, Valentina Rognoli, 15-27.

Thompson, Rob and Elaine Ng Yan Ling. 2014. “The Next Generation of Materials and Design”. In Materials Experience: Fundamentals of Materials and Design, edited by Elvin Karana, Owain Pedgley, Valentina Rognoli, 199-208. Oxford: Elsevier.

Tin, Mikkel. B. 2013. “Making and the Sense it Makes”. Conceptual manifesto simultaneously published in FORMakademisk, 6 no. (2), and Studies in Material Thinking, 9, and TechneA Series, 20 no. (3). 1-4.

Yin, Robert, K. 1994. Case Study Research: Design and Methods. 2nd ed, London: Sage.

Zuo, Hengfeng, Tony Hope, Paul Castle, and Mark Jones. 2001. “An Investigation into the Sensory Properties of Materials”. In Proceedings of The 2nd International Conference on Affective Human Factors Design. 2001. London: Asean Academic Press.