L'Activitat docent en el desenvolupament dels municipis rurals de la província de València durant el tardofranquisme i la transició: el Patronat d'Educació Rural (1958-1985)
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Ignacio García Ferrandis
Xavier García Ferrandis
Amparo Vilches Peña
Les diputacions provincials van ser un element important en la lluita contra l'analfabetisme
de la població rural durant el tardofranquisme i la transició espanyola. En
el cas valencià, la Diputació va crear el 1958 el Patronat d'Educació Rural amb l'objectiu
d'evitar l'abandonament dels mestres d'escoles rurals per falta d'incentius. La
hipòtesi de partida d'aquest estudi s'articula al voltant de dos eixos. En primer lloc,
el Patronat d'Educació Rural, gràcies al protagonisme dels mestres rurals, no només
va poder contribuir notablement al desenvolupament educatiu dels escolars de zones
rurals, sinó que també va actuar com a dinamitzador cultural de la població. Fins i tot,
en alguns casos va permetre millorar aspectes de l'economia d'algunes zones rurals.
D'altra banda, el Patronat, guiat per la implicació dels docents, va ser capaç d'adaptar-
se als canvis socials, educatius i polítics que es van produir a Espanya durant la
transició política democràtica. Per contrastar les nostres hipòtesis hem analitzat fonts
històriques dipositades en l'Arxiu de la Diputació Provincial de València. Aquesta
recerca constitueix una novetat historiogràfica perquè per primera vegada s'analitza el
paper del Patronat d'Educació Rural de la Diputació de València i la seua importància
en l'alfabetització del món rural de la província de València.
de la població rural durant el tardofranquisme i la transició espanyola. En
el cas valencià, la Diputació va crear el 1958 el Patronat d'Educació Rural amb l'objectiu
d'evitar l'abandonament dels mestres d'escoles rurals per falta d'incentius. La
hipòtesi de partida d'aquest estudi s'articula al voltant de dos eixos. En primer lloc,
el Patronat d'Educació Rural, gràcies al protagonisme dels mestres rurals, no només
va poder contribuir notablement al desenvolupament educatiu dels escolars de zones
rurals, sinó que també va actuar com a dinamitzador cultural de la població. Fins i tot,
en alguns casos va permetre millorar aspectes de l'economia d'algunes zones rurals.
D'altra banda, el Patronat, guiat per la implicació dels docents, va ser capaç d'adaptar-
se als canvis socials, educatius i polítics que es van produir a Espanya durant la
transició política democràtica. Per contrastar les nostres hipòtesis hem analitzat fonts
històriques dipositades en l'Arxiu de la Diputació Provincial de València. Aquesta
recerca constitueix una novetat historiogràfica perquè per primera vegada s'analitza el
paper del Patronat d'Educació Rural de la Diputació de València i la seua importància
en l'alfabetització del món rural de la província de València.
Article Details
Com citar
García Ferrandis, Ignacio et al. “L’Activitat docent en el desenvolupament dels municipis rurals de la província de València durant el tardofranquisme i la transició: el Patronat d’Educació Rural (1958-1985)”. Educació i Història: revista d’història de l’educació, pp. 135-58, https://raco.cat/index.php/EducacioHistoria/article/view/309640.