L'Educació a Catalunya durant la Guerra Civil : l'escola de Tarragona = Education in Catalonia during the Spanish Civil War : the School situation in Tarragona
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Maria Isabel Miró Montoliu
Que ni un sol infant de Tarragona deixi d'anar a l'escola, laboratori, llum i
fita de tot progrés, de tot poble culte, comprensiu i civilitzat.
(Diari Llibertat, 1 de setembre de 1936)
La revolució del juliol de 1936 portà molts canvis a la societat, i l'educació en fou
un. A Tarragona la Delegació Comarcal del CENU va voler solucionar el gran problema
educatiu que arrossegava la ciutat des de feia molts anys: el gran índex d'analfabetisme
que hi havia.
Els diaris van donar suport a la iniciativa i no hi havia dia que no hi hagués notícies,
editorials, cartes... a favor o en contra de la nova educació que es volia implantar.
Això es feia amb un clar objectiu: conscienciar la població.
La tasca començà per un cens de l'alumnat i de locals per a l'ensenyament, tenint
en compte els pàrvuls; calia revisar tot el professorat i donar una nova orientació i finalitat
a l'escola.
El camí no fou fàcil, es va anar progressant a poc a poc, però els rocs que es trobaven
a causa de la guerra feien ensopegar la nova educació que, finalment, va caure a la
fossa dels vençuts.
fita de tot progrés, de tot poble culte, comprensiu i civilitzat.
(Diari Llibertat, 1 de setembre de 1936)
La revolució del juliol de 1936 portà molts canvis a la societat, i l'educació en fou
un. A Tarragona la Delegació Comarcal del CENU va voler solucionar el gran problema
educatiu que arrossegava la ciutat des de feia molts anys: el gran índex d'analfabetisme
que hi havia.
Els diaris van donar suport a la iniciativa i no hi havia dia que no hi hagués notícies,
editorials, cartes... a favor o en contra de la nova educació que es volia implantar.
Això es feia amb un clar objectiu: conscienciar la població.
La tasca començà per un cens de l'alumnat i de locals per a l'ensenyament, tenint
en compte els pàrvuls; calia revisar tot el professorat i donar una nova orientació i finalitat
a l'escola.
El camí no fou fàcil, es va anar progressant a poc a poc, però els rocs que es trobaven
a causa de la guerra feien ensopegar la nova educació que, finalment, va caure a la
fossa dels vençuts.
Article Details
Com citar
Miró Montoliu, Maria Isabel. “L’Educació a Catalunya durant la Guerra Civil : l’escola de Tarragona = Education in Catalonia during the Spanish Civil War : the School situation in Tarragona”. Educació i Història: revista d’història de l’educació, no. 11, pp. 133-55, https://raco.cat/index.php/EducacioHistoria/article/view/222894.
Articles més llegits del mateix autor/a
- Francesca Comas Rubí, Maria Isabel Miró Montoliu, El Testimoni de Rosa Roig, un exemple de renovació pedagògica a les Escoles Normals del primer terç de segle XX = The Testimonial of Rosa Roig : An Example of Educational Renewal in Teacher Training Schools in the Early 20th Century , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 14: (juliol-desembre 2009)
- Maria Isabel Miró Montoliu, Les noves tecnologies al servei de l'ensenyament de la història de l'educació , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 6: (2003)
- Maria Isabel Miró Montoliu, Apunts per a una història de l'escola a Tarragona durant la Guerra Civil , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 6: (2003)
- Maria Isabel Miró Montoliu, El Cinema com un recurs a l'aula , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 7: (2004)
- Maria Isabel Miró Montoliu, Les biblioteques particulars , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 4: (1999-2000)
- Maria Isabel Miró Montoliu, Carmen Ponce Alifonso, Any 1945 : Centenari de l'Institut Antoni Martí i Franqués , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 2 (1995)