Mare de Déu dels Consellers, de Lluís Dalmau. Una nova técnica per a una obra singular

Main Article Content

Nativitat Salvadó i Cabré
Salvador Butí
Francesc Ruiz i Quesada
Hermann Emerich
Trinitat Pradell
En aquest article es donen a conèixer els materials utilitzats per Lluís Dalmau en la seva obra la Mare de Déu dels Consellers (MNAC/MAC 15938), actualment exposada al MNAC, i es fa una valoració de les influències rebudes per l’artista i la innovació tècnica que l’obra va representar en la seva època. S’han dut a terme anàlisis de tots els colors representatius de la taula, a partir de l’ús de tècniques de microanàlisi com són la microscòpia òptica, la microscòpia electrònica de rastreig SEM-EDS, la difracció de raigs X amb llum sincrotró SR-XRD i la microespectroscòpia d’infraroig amb llum sincrotró SR-µFTIR. Les anàlisis fetes confirmen que a la Mare de Déu dels Consellers Lluís Dalmau utilitza plenament la tècnica a l’oli, de la qual demostra tenir un bon coneixement. Per la manera com l’artista la utilitza, la seqüència de capes, les barreges cromàtiques i els mateixos materials pictòrics, podem relacionar la nostra taula directament amb la pintura flamenca sobre taula contemporània i, en particular, amb l’obra de Jan van Eyck.

Article Details

Com citar
Salvadó i Cabré, Nativitat et al. “Mare de Déu dels Consellers, de Lluís Dalmau. Una nova técnica per a una obra singular”. Butlletí del Museu Nacional d’Art de Catalunya, vol.VOL 9, pp. 43-61, https://raco.cat/index.php/ButlletiMNAC/article/view/127807.